Op naar een 8+!
Onze opdrachtgever Cazas Wonen werkt onder het motto ‘Samen sterk voor woongeluk’ aan het verbeteren van de bewonerstevredenheid. Op het project de Zilveren Rijder in Mijdrecht, waar wij groot onderhoud uitvoeren, is het doel een 8+ te behalen.
“Een hogere bewonerstevredenheid, daar hebben we iedereen bij nodig”, legt procesmedewerker Kitty van Breukelen van Cazas Wonen uit. “Ook de vaklieden op de projecten. Daarom organiseren we lunchbijeenkomsten waarbij we met hen in gesprek gaan. Hoe kunnen we nog net dat stapje extra zetten? We zijn benieuwd welke suggesties de vaklieden daarvoor hebben, zij zijn immers het eerste gezicht op onze projecten.”
Vaklieden
Zo’n twintig vaklieden die op de frisse novemberochtend aan het werk zijn op de Zilveren Rijder, komen rond het middaguur van de steigers voor een broodje, wat drinken én een gesprek over het werken bij bewoners. Naast medewerkers van ons eigen team ook vaklieden van onze onderaannemers en toeleveranciers. Denk aan de dak- en gevelspecialisten, installatiemonteurs en kozijnfabrikant.
Posters
De vaklieden buigen zich over voorgedrukte posters waar alvast wat suggesties op staan. ‘We komen onze afspraken na’ bijvoorbeeld. En: ‘We laten de bewoner weten of en wanneer we terugkomen’. Ook algemene omgangsvormen staan erop zoals ‘We zeggen ‘goedemorgen’ en ‘groeten als we weggaan’. “Het zijn inderdaad wat voor de hand liggende dingen” geeft procesleider Jos Koene van Casaz Wonen toe. “Maar het zit ‘m wel vaak in dat soort details.”
Niet schreeuwen
Aan de vaklieden van de Zilveren Rijder het verzoek om de posters aan te vullen met hun eigen suggesties. En die zijn er volop. Binnen korte tijd zijn de lijstjes uitgebreid met voorstellen zoals: ‘We schreeuwen niet over de bouwplaats’, ‘We geven instructies over ons product’ en ‘We melden schades’.
Uitleggen
Een van de vaklieden die aan de gevel werkt, geeft aan: “Je doet dingen vaak uit gewoonte. Zo werk ik wel eens langer door zodat ik op één dag een stuk kan afronden. Denkend aan de bewoner is het dan handig om dat even uit te leggen.” Een collega valt hem bij: “Als ze van tevoren weten wat hen te wachten staat aan herrie of rommel, dan hebben ze er meer begrip voor.” Onze assistent-uitvoerder Cendy Silva neemt ook deel aan de gesprekjes. “Goed om zo ook eens met onze partners te praten, om te horen hoe zij hier tegenaan kijken. Wat dit project betreft: tot nu toe heb ik van de bewoners nog geen onvertogen woord gehoord.”
Rijke oogst
Kitty van Breukelen is blij met de oogst die deze sessie heeft opgeleverd. “We gaan alle suggesties bundelen en ermee aan de slag. Ook met andere ketenpartners hebben we dit soort bijeenkomsten. Het zou mooi zijn als we uiteindelijk posters hebben in de keet waar de belangrijkste punten op staan.”
“Een hogere bewonerstevredenheid, daar hebben we iedereen bij nodig”