Şeyda werkt mee aan het centraal stellen van bewoners

Onze bewonersconsulenten zijn het centrale aanspreekpunt voor bewoners tijdens onderhouds- en renovatieprojecten. Ze geven belangrijke huurdersinformatie en begeleiden de bewoners, van de voorbereidende fase tot en met de oplevering en nazorg. Zo helpen ze mee ervoor te zorgen dat alles vlot verloopt, met zo min mogelijk overlast voor de bewoners. Maak kennis met Şeyda Kara, bewonersconsulent bij Smits Vastgoedzorg. 

Denken vanuit de bewoner
Wat haar opvalt is de doordachte aanpak waarmee Smits bewoners centraal stelt. “De bewoner wil gehoord worden, het gevoel krijgen dat we hem of haar serieus nemen. Daarom vind ik het heel goed dat we bij alles rond een renovatieproject denken vanuit de bewoner. De processen zijn helder en alle communicatiemiddelen zoals borden, brieven, brochures, steigerdoeken hebben een herkenbare uitstraling. Ook wordt veel energie gestoken in duidelijke brieven en het laagdrempelig bereikbaar zijn. Bewoners kunnen hun vragen en opmerkingen kwijt via een appje of door even te bellen. Ook zijn we aanspreekbaar tijdens de rondes door de wijk en spreekuren die we organiseren.”

Overvolle woning
Eenzaamheid is niet het enige dat onze bewonersconsulenten tegenkomen achter de voordeur. Ook overvolle woningen, overlastsituaties en zieke bewoners zijn geen uitzondering. “Soms kom je langs en staat de woning zo vol met spullen dat je je afvraagt of wij er wel in kunnen om het werk te gaan doe. “Of heel grote gezinnen”, weet Şeyda. Beiden zien ze regelmatig ook achterstallig onderhoud. “Er zijn bewoners die niet de weg naar de corporatie weten te vinden, ze vinden het lastig om zaken te melden of zijn niet digitaal vaardig.”

Serieuze job
Bewonersconsulenten zijn zich bewust van hun signaleringsfunctie. “Bij elk project maken we een sociale kaart. “Dat is een overzicht van wat er bij de verschillende bewoners zoal speelt. We houden dit intern, maar zo weten we welke mensen extra aandacht vragen. Acute zorgvragen en problemen spelen we uiteraard door de afdeling sociaal beheer van de corporatie, de gemeente, wijkbeheer of hulporganisaties.” Die signaleringsfunctie maakt het werk een ‘serieuze job’, vindt ze. “Ik denk dat zowel voor Smits als voor de woningcorporatie de rol van de bewonersconsulent niet meer weg te denken is. We zorgen voor een soepel verloop van projecten. Door onze zichtbaarheid in de wijk en contacten achter de voordeur komen er zaken aan het licht waar de corporatie vaak niet van op de hoogte is.

 

Creatief
Naast inlevingsvermogen zijn vooral flexibiliteit en geduld, belangrijke eigenschappen die een bewonersconsulent moet hebben, vindt Şeyda. “Verder moet je creatief zijn, zodat je oplossingen kunt verzinnen voor problemen. Bijvoorbeeld wanneer een bewoner met de handen in het haar zit omdat er in de eigen kring niemand is die kan helpen om de woning leeg te ruimen voor de werkzaamheden.” Die creativiteit komt ook van pas voor positieve dingen, zoals het organiseren van leuke activiteiten voor de bewoners om ze te enthousiasmeren én voor de opleveringsfeestjes. Şeyda vindt dat timemanagement niet in het rijtje mag ontbreken: “De dagen lopen altijd anders dan je denkt, dus je zult prioriteiten moeten kunnen stellen. Verder moet je goed verwachtingen kunnen ‘managen’, zowel van bewoners als van je collega’s.” De bewonersconsulenten werken nauw samen met onze werkvoorbereiders, projectleiders en uitvoerders.

Complimenten
Dat het werk vraagt maar ook veel voldoening geeft, dat staat als een paal boven water. “Je bouwt een band op met mensen”, vertelt Şeyda. “En als je dan complimentjes krijgt voor wat je doet, is dat natuurlijk heel leuk.” Ze laat een ketting zien met een hartje eraan. “Gekregen van een bewoner, lief he?” Heel geslaagd was ook een opruimdag die we hadden georganiseerd, compleet met frietkraam. Dat leverde enthousiaste reacties op, met complimenten over de organisatie. Buren gingen samen aan de slag en legden nieuwe contacten, ze waren blij met de saamhorigheid die er was. Kijk, daar doen we het voor!”