Bij het renovatieproject Beverburgh heeft Woonbron de bewonersbegeleiding en communicatie uitbesteed aan Smits Vastgoedzorg. “Het gaat hier om een kwetsbare groep bewoners: vaak senioren van boven de 80 jaar. Dat vraagt om optimale bewonersbegeleiding gedurende het hele project. Woonbron heeft op dit moment gewoonweg niet voldoende capaciteit om een jaar lang zoveel mensuren in te zetten.”, zegt gebiedscoördinator Katarina Dubajic.

Katarina vervolgt: “De bewoners staan centraal bij een project als dit. We willen het beste voor onze huurders. Zij moeten op een goede manier geïnformeerd en geholpen worden. Daarom hebben we gekozen voor een partij die dat in onze ogen het beste kan, hier goed over heeft nagedacht en ons daarin ontzorgt. Voor Smits Vastgoedzorg zijn begeleiden en communiceren naast transformeren en renoveren vaste onderdelen van hun werk. Zij hebben er de tools, kanalen en de menskracht voor.

Eerste aanspreekpunt

Vanuit Smits Vastgoedzorg is bewonersconsulent Sukhy Bhaggoe het eerste aanspreekpunt voor de bewoners. “Van maandag tot en met donderdag ben ik beschikbaar en ook aanweziget complex”, vertelt Sukhy. “Om te zorgen dat we iedereen bereiken, communiceren we via verschillende kanalen. In de hal van het complex hebben we een tv-scherm opgehangen met daarop de dagkalender. Daar staat informatie over wanneer er welk werk wordt gedaan. Ook krijgen bewoners deze informatie via flyers. Daarnaast hebben we bewonersapp, maar die wordt maar door 1 persoon gebruikt. De meeste senioren vinden persoonlijk contact toch het prettigst. Daarom houd ik 2 keer per week een spreekuur waar bewoners langs kunnen komen als ze vragen hebben of mogelijke klachten willen melden. Ook kunnen alle bewoners mij bereiken op mijn mobiele telefoon. Ik krijg gemiddeld zo’n 20 telefoontjes op een dag, dus ze weten me te vinden.”

 

“Voor het werk startte heb ik huisbezoeken gedaan bij de bewoners. Dit noemen wij ‘warme opnames’. Tijdens deze huisbezoeken leg ik de werkzaamheden uit en beantwoord ik vragen. Ik loop een rondje door de woning en overhandig de dagkalender. Gedurende het project loop ik nog regelmatig langs en vraag ik bewoners of alles naar wens is.”

 

Goed op elkaar inspelen

De taken zijn duidelijk verdeeld. Smits Vastgoedzorg is verantwoordelijk voor bewonersbegeleiding en -communicatie rondom de renovatie. “Woonbron bewaakt de voortgang. Als er specifieke vragen of kwesties zijn die dieper gaan dan de renovatie, springen wij in. De medewerkers van Smits Vastgoedzorg signaleren allerlei zaken. Bijvoorbeeld zorgvragen, maar ook mogelijke woonfraude. Dan komt onze expertise om de hoek kijken. We zijn ook continu met elkaar in gesprek. Steeds afstemmen en evalueren. Zo raken we steeds beter op elkaar ingespeeld”, zegt Katarina. Sukhy vult aan: “Ik doe dit werk al 10 jaar. Het is de eerste keer dat ik samenwerk met Woonbron. Dat gaat goed. Klachten van bewoners geef ik door aan Woonbron en 1 keer per maand voeren we projectoverleg. Verder schakel ik met bijvoorbeeld de sociaal beheerder of de opzichter. Tot de zomervakantie zit ik hier nog. Daarna staat er weer een volgend project te wachten, en wie weet weer met Woonbron.”

 

Renovatieproject wooncomplex Beverburgh

De Beverburgh is een wooncomplex voor senioren in de Rotterdamse wijk IJsselmonde. Het is gebouwd in de jaren ’70 en bestaat uit 2 gekoppelde woonblokken. Veel bewoners wonen hier al tientallen jaren en willen hier ook graag blijven wonen. Zo ontstond de behoefte om het gebouw aan te passen, zodat het comfortabeler, gebruikersvriendelijker, veiliger en duurzamer is. In totaal worden 200 woningen gerenoveerd. Het werk bestaat uit onderhoud aan de gevels en het dak, het plaatsen van nieuwe hekwerken voor de balkons en galerijen en het toepassen van frisse kleuren en isolerende maatregelen. Ook komt er een nieuwe, ruime entree met videofoon en brievenbussen. Verder bouwen we een nieuwe ontmoetingsruimte in de binnentuin die voor iedereen toegankelijk is. Daar worden ook verschillende (gezondheids)activiteiten georganiseerd in samenwerking met zorgaanbieder Aafje en welzijnsorganisatie SOL. Tot slot wordt het wooncomplex aangesloten op het warmtenet van Vattenfall. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Smits Vastgoedzorg. Deze zijn begonnen in oktober 2022 en de verwachting is dat het project in oktober 2023 gereed is.

Samenwerken aan optimale begeleiding

1/5