Esther werkt mee aan tevreden bewoners
“We gaan je missen!” – een groter compliment kan bewonersconsulent Esther van der Hek niet krijgen. “Natuurlijk is het ook fijn als de opdrachtgever tevreden is en je voor een volgend project vraagt.” Op grote projecten is zij het aanspreekpunt voor bewoners. Een sociale, dynamische rol met veel afwisseling!
Voorafgaand aan een project bezoekt Esther elke bewoner om kennis te maken en hun mening over de werkzaamheden te peilen. Bij de start bespreekt ze de planning: “Dat is voor bewoners essentieel: wat gebeurt er wanneer?” Gedurende het project houdt ze hen op de hoogte via brieven, nieuwsbrieven en persoonlijke bezoeken. “Elke ochtend probeer ik langs te gaan bij de bewoners waar we die dag starten, om hen te ondersteunen én ervoor te zorgen dat mijn collega’s aan de slag kunnen.”
Korte lijntjes voor een soepel proces
Naast haar contact met bewoners stemt Esther regelmatig af met de uitvoerder en onderaannemers, zodat vragen en klachten snel worden opgelost. Ook overlegt ze met de bewonersconsulent van de woningcorporatie. “Samen bespreken we bijzondere situaties, bijvoorbeeld als een bewoner niet mee wil werken of als er achter de voordeur zorgelijke signalen zijn. Vooral ouderen en kwetsbare bewoners willen we goed in beeld hebben, zodat we ondersteuning kunnen inschakelen waar nodig.”
Heldere communicatie
Elke bewoner is anders en verwachtingen lopen uiteen. “Dat maakt mijn werk uitdagend. Je moet mensenkennis hebben en sociaal sterk zijn, zodat bewoners zich gehoord voelen. Tegelijkertijd moeten de werkzaamheden doorgaan. Soms zijn dat lastige gesprekken, waarbij ik begrip toon, maar ook duidelijk ben over wat wel en niet kan. Goede communicatie is cruciaal: wat we in brieven hebben gecommuniceerd, helpt me daarbij. Ook houd ik korte lijntjes met de uitvoerder om misverstanden te voorkomen.”
Aandacht voor bewoners
Door goed contact met bewoners voelen zij zich meer betrokken bij het project. “Als er een bewonerscommissie is, gaan we daarmee in gesprek. We organiseren ook feestelijke momenten, zoals een attentie tijdens de feestdagen en een opleverfeest om bewoners te bedanken. Dat zorgt vaak voor leuke nieuwe contacten tussen buren die elkaar nog niet goed kenden. Zo brengen we bewoners dichter bij elkaar.”
Groei en ontwikkeling
Esther vindt het waardevol om bij te dragen aan een betere leefomgeving. “Ik help bewoners zo goed mogelijk door het bouwtraject heen, zodat ze ondanks de overlast met een goed gevoel terugkijken.” Smits ondersteunt haar ontwikkeling, onder andere met vakgerichte opleidingen en een cursus schrijven op B1 niveau (eenvoudig Nederlands – red.), om bewoners nog beter te bereiken.
Plezier en collegialiteit
Naast haar afwisselende werk haalt Esther veel energie uit de collegiale sfeer en personeelsactiviteiten bij Smits. “Jong Smits organiseert leuke activiteiten, er zijn personeelsmiddagen, een zomerbarbecue en een kerstfeest. En elke donderdag kun je na werktijd samen sporten met een personal trainer. De kwart marathon van Rotterdam lopen met collega’s, is natuurlijk helemaal gaaf!”